De lucht loopt langzaam uit de startupzeepbel in Silicon Valley. En dat raakt ook Nederlandse internetbedrijven die op zoek zijn naar financiering om door te groeien.
2015 was het jaar van de unicorn, jonge bedrijven met een waardering van meer dan een miljard dollar. De term werd drie jaar geleden geïntroduceerd door de Amerikaanse website TechCrunch. Private bedrijven met een dergelijk hoge waardering waren destijds relatief zeldzaam, net als eenhoorns.
Maar in de jaren erna zijn de bedragen die investeerders in jonge, snelgroeiende bedrijven hebben gestoken, flink toegenomen. Durfkapitalisten wilden niet de kans missen om een potentiële groeibriljant in hun portfolio op te nemen.
Het aantal ‘eenhoorns’ bedraagt nu 145. Enkele daarvan hebben enorme waarderingen, waaronder taxidienst Uber (62,5 miljard dollar), telefoonmaker Xiaomi (46 miljard dollar) accommodatiesite Airbnb (25,5 miljard dollar). Een Nederlandse unicorn is betaaldienst Adyen, dat wordt gewaardeerd op 2,3 miljard dollar.
Forse afwaarderingen
Eind vorig jaar werd duidelijk dat investeerders misschien iets te happig waren. De waarderingen van snelgroeiende internetbedrijven werd naar beneden bijgesteld. Onderzoeksbureau CBInsights houdt dit bij met de zogenoemde ‘Downround Tracker‘.
Sinds 2015 zijn er 66 startups die in financiering op hebben gehaald tegen een lagere waardering dan bij eerdere rondes. Neem betaalbedrijf Square, dat de waardering bijna door de helft zag gaan naar 3,2 miljard dollar. Of Snapchat, dat een kwart van zijn waarde verloor.
"Durfinvesteerders hielden hun investeringen nogmaals kritisch onder de loep en gingen over tot (soms forse) afwaarderingen van hun investeringen", schrijft ABN Amro vrijdag in een rapport. De bank spreekt van "een normale correctie op overwaardering".
Gevolgen voor Nederland
Het negatieve sentiment onder Amerikaanse investeerders heeft directe gevolgen voor Nederlandse startups. Zij kunnen minder makkelijk aan groeigeld komen.
Waar er in het derde kwartaal van vorig jaar nog 178 miljoen euro werd geïnvesteerd in Nederlandse techbedrijven, kelderde dat een kwartaal later naar 59 miljoen euro. Dat was ook precies de periode waarin Amerikaanse unicorns op grote schaal werden afgewaardeerd.
Nederlandse internetbedrijven zijn voor latere financieringsrondes, de zogenoemde series B en C, voornamelijk aangewezen op Amerikaanse investeerders. Logisch, want in de VS is ongeveer vijf keer zoveel durfkapitaal voor handen dan in Europa.
In 2015 was bijna driekwart van het kapitaal dat Nederlandse startups kregen voor internationale expansie afkomstig van de andere kant van de Atlantische oceaan. Slechts 20 procent kwam van Europese investeerders en een klein deel (8 procent) uit Nederland zelf.
"Het zijn namelijk vooral de bekendere scale-up techbedrijven die Amerikaans groeikapitaal aantrekken", schrijft ABN Amro. De bank doelt daarmee op onder meer betaaldienst Adyen, veilingsite Catawiki, databedrijf Elastic en maaltijdbezorger Thuisbezorgd. "Deze groeibriljanten hebben een bewezen businessmodel en zijn klaar voor een snelle internationale expansie."
Nu de Amerikaanse investeringszeepbel langzaam leegloopt, zullen deze Nederlandse techtoppers waarschijnlijk even geduld moeten hebben voordat ze aankloppen bij durfkapitalisten uit de VS. Of ze kiezen voor een andere optie om geld op te halen: een beursgang, zoals het moederbedrijf van Thuisbezorgd naar verluidt overweegt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl